Karlshamnshajken 2018

16 april, 2018 av Johan Leitet

IMG_4211

Så var det äntligen dags för hajk igen! Denna gång begav sig inte bara hela Lindsdals scoutkår iväg utan vi mötte även upp Östra Torps scoutkår med vilka vi brukar kampera vid större läger. Målet för resan var Karlshamns Sjöscoutkår som ligger vackert vid en småbåtshamn. Även om scoutstugan var stor så upptäckte vi snart att det skulle vara svårt att rymma alla 50 scouter plus ledare inomhus så äventyrarna begav sig plikttroget upp i skogen där de hittade en bra plats att sätta läger. När mörkret sedan lagt sig så serverades en nattmacka med varm choklad innan vi försökte komma till ro på våra liggunderlag.

IMG_5663IMG_4196

Lördagen skulle bjuda på blandat väder med inslag av regn. Den prognosen visade sig vara helt fel och istället fick vi perfekt scoutväder. Uppemot femton grader och strålande solsken mer eller mindre hela dagen. Halva gänget begav sig till Naturområdet Stärnö för en vandring och naturjakt medan andra halvan stannade kvar vid scoutstugan för att göra sammarbetsövningar och gå tipspromenad. Efter lunchen som lagades på stormkök, patrullvis, så bytte vi platser.

IMG_4203 IMG_4231

Kvällen kom och med den en härlig trötthet. Samtidigt viskades det bland barnen. -”Ska vi inte få godis? Det är ju lördag?”. Eftersom ledaren Kristoffer i Östra Torp fyller jämt så utlystes en tårttävling där patrullerna fick bygga sina egna tårtor. Vann gjorde patrullen med meddelandet ”Alltid Redo!” på sin tårta (så klart). När tävlingen var avgjord högg deltagarna i för fullt och slukade sina tårtor på under minuten.

IMG_4281

Kvällen avrundades med filmvisning som avnjöts till lite ”Gåtte”. Ytterligare scouter anslöt sedan till vindskyddslägret i skogen och det nybyggda vindskyddet på stugans veranda för att krypa ner i sina sovsäckar. Om det var stimmigt när alla skulle sova? Har det varit fullt med aktiviteter i 16 timmar då somnar en som en stock.

IMG_4290

På söndagen packade alla scouter plikttroget ihop sin packning efter grötfrukosten, ställde upp i en stor ”kramring” och kramade alla nyfunna och gamla kompisar från Östra Torp hejdå.

En mycket lyckad helg! Tack till alla scouter, ledare och föräldrar som gjorde den möjlig och också ett stort tack för lånet till Karlshamns Sjöscoutkår. En liten överraskning hittar ni på väggen i soffrummet.

IMG_4303