Nalle Puh-hajken 2017

10 oktober, 2017 av Johan Leitet

IMG_3256I helgen var det äntligen dags för det alla spårare sett fram emot så mycket; läsårets första hajk! Vilken uppslutning det blev! 32 glada scouter samlades på scoutgården någon timme innan mörkret skulle lägga sig. Många var smånervösa och förväntansfulla. Temat för hajken var Nalle Puh och givetvis var det första som hände att scouterna delades in i sina Puhtruller. Elden brann kraftigt i eldstaden och snart började mörkret falla samtidigt som Tiger-, Ru och Kaninpatruller med flera gav sig ut på reflexjakt för att försöka lösa hajkens svåra rebus. Under tiden stod grillmästare Fredrik och förberedde kvällens festmåltid; grillad korv med bröd! Mätta och belåtna scouter var nu beredda på att gå och läggs sig, men det var inte Tiger som ordnat disco på övervåningen med DJs och mängder med popcorn.IMG_3270IMG_3261

Flera timmar senare började scouterna, en efter en, utmattade bädda ner sig i sina sovsäckar medan musiken fortfarande dunkade ovanför deras huvuden. Modiga sju vågade trotsa mörker och kyla för en natt i Iors vindskydd ackompanjerade av en självklar godnattsaga läst under oljelyktornas och fullmånens dova sken.

IMG_3267

Natten blev stjärnklar och kall men när solen så småningom nådde horisonten vaknade alla till och fick snabbt och effektivt fart på en eld att värma sig framför. Frukosten bestod av gröt, varm choklad, mackor och Nalle Puhs egna honingslemonad. Diskningen gick raskt och scouterna packade väldrillat ihop sin utrustning själva och var snabbt redo för nya äventyr. En kort vandring upp till ”slingan” och en stund till att lära känna stormkökets potential när det vankades blåbärssoppa och biskvier. Utdelning av hajkmärken och en snabb promenad tillbaka där föräldrar stod och väntade. Undra vilka som saknat mest under natten; barnen eller föräldrarna?

IMG_3257IMG_3294IMG_3289

Tack alla scouter för en superrolig hajk och tack ni medhjälpande föräldrar som alla var ovärderliga.  Att allt gick så bra gör bara att vi alla ledare nu är supertaggade på att hitta på fler spännande äventyr framöver!

IMG_3306